دستگاه درزگیر آسفالت ابزاری است جهت پرکردن ترک های سطح جاده که برای جلوگیری از نفوذ آب به زیرسازی با ماستیک های درزگیری (قیرهای پلیمری مخصوص) مرمت می شود. در دستگاه درزگیر ماده درزگیر (ماستیک آسفالت ، قیر پلیمری درزگیری) در مخزنی که مجهز به پوشش دو جداره با سیستم گرمایشی غیر مستقیم (روغن داغ) و همزن می باشد، گرم می شود و توسط یک لوله انتقال به گان (دسته) مخصوصی انتقال می یابد و در ترک های سطح روسازی که قبلا باز شده و تمیز شده اند تزریق می شود.
درزگیری ترک های روسازی
مراحل درزگیری آسفالت
1- شکافتن ترک: دستگاه تراش آسفالت که مجهز به یک تیغه مخصوص هست، روی ترک ها حرکت می کند و ترک ها را با عرض و ارتفاع مشخص تراش داده و می شکافد .
2- تمیزکردن ترک: دمنده ها (Blower) وسیله مناسبی هستند که با آن درزهای شکافته شده، پاک شود و با فشار هوای زیاد تولیدی خود، کلیه گرد و غبار ترک را خارج کنند. وجود مصالح یا گرد و غبار در درون ترک ها سبب کاهش چسبندگی ماستیک قیری شده و پس از مدتی این ماده کاملا از طرفین ترک جدا شده و کاراییش را عملا از دست می دهد.
3- مرحله گرم کردن ترک: در این گام هوای داغ فشرده را برای پاکسازی و تمیز کردن و همچنین گرم کردن جدار درزها و خشک کردن رطوبت استفاده می شود تا باعث افزایش چسبندگی مواد درزگیری و کارایی بهتر آنها شوند.
4- مرحله تزریق مواد: در آخرین گام از فرآیند درزگیری، مواد پلیمری یا همان ماستیک درزگیری را قبلا در دستگاه تا دمای عملیاتی گرم شده را به داخل ترک هدایت می کنند. این ماستیک پس از سرد شدن به جداره ترک چسبیده و عملکرد جلوگیری از نفوذ را به بهترین نحو ایفا می نماید.
بیشتر بخوانید: استایرن بوتادین استایرن(SBS)
امولسیفایر قیر
اجزا دستگاه درزگیر
-
مخزن دو جدار مواد مجهز به گرمکن اختصاصی با قابلیت تنظیم دمای مواد
-
سیستم محرکه و انتقال مواد که عمدتا از موتور دیزلی و مدار هیدرولیک بهره گرفته می شود. هیدروپمپ تعبیه شده سبب انتقال مواد از مخزن به مسیر لوله و داخل ترک می شود
-
شیلنگ و گان (دسته) اختصاصی – توصیه اکید می شود که این شیلنگ مجهز به گرمکن باشد تا در کارایی ماستیک تا لحظه تزریق مشکلی پیش نیاید. چرا که افت دما سبب کاهش چسبندگی و اختلال در کارایی ماستیک های گرم ریز می شود.
-
سیستم همزن مواد: این سیستم جهت جلوگیری از جمع شدن مواد روی جدار مخزن و یکنواختی در حرارت دهی به ماستیک و جلوگیری از کک شدن در ناحیه گرمایش می شود، عملکرد آن توسط سیستم هیدرولیک کنترل می شود.
-
پنل کنترل: بسته به امکانات و مدار دستگاه امکانات کنترلی لازم روی آن تعبیه می شود.
-
شاسی دستگاه: بسته به مدل دستگاه به صورت کششی، خودکششی یا ثابت قابل نصب بر روی یک شاسی طراحی می شود که در هر حالت نکات مهندسی منحصر به خود لحاظ می شود.
ما در سینولاین در کنارتان هستیم تا با توجه به نیاز خود بهترین دستگاه درزگیر را انتخاب نمایید به نحوی که کیفیت اجرای پروژه درزگیری آسفالت توسط آن تضمین شده باشد و ظرفیت و سیستم کنترل آن پاسخگوی نیاز شما بوده و با بودجه بندی شما مطابقت لازم را داشته باشد.