- نسبت با آسفالت گرم مقرون به صرفه تر است
- حفظ منابع طبیعی به دلیل استفاده مجدد از مصالح موجود
- سازگاري با الزامات زيست محيطي
- صرفه جويي قابل ملاحظه در زمان اجرا
- ثابت ماندن ضخامت روسازي ، جوانسازي و احياي روسازي موجود ،
- برطرف كردن خرابي هاي سطحي كلي و اصلاح رژيم ترك هاي موجود
- عدم نياز به افزايش ارتفاع جداول و ساير تجهيزات كناري راه
- عدم نياز به محل تخلیه و انبار کردن مواد زائد
- كيفيت مطلوب پس از اجرا ، حفظ و ايجاد عبور و مرور ايمني در زمان اجراي پروژه
- کاهش آلودگيهاي محيط زيست از طريق ممانعت از حمل و نقل هاي اضافي و بكار گيري مصالح و منابع جديد مصالح سنگي و قيري
- افزایش کیفیت روسازی بدون افزایش ضخامت آن
- عدم نیاز به احداث راه دسترسی و انحرافی باز نگهداشتن راه بر روی استفاده کنندگان
- بازیافت درجا:
- بازیافت کارخانه ای:
- دمای محیط نباید کمتر از10درجه سانتی گراد باشد
- درشرایطی که تورم لایه روسازی در مقابل یخبندان باشد بازیافت سرد گزینه مناسبی نیست
- باید قابلیت های لایه های روسازی با توجه به وضعیت ترافیک و CBRخاک بستر روسازی ارزیابی شود.
برای طرح آسفالت بازیافت سرد با امولسیون قیر از روس اصلاح شده مارشال مطابق ASTM-D1559 یا آشتو T245 که با روش طراحی آسفالت گرم تفاوت دارد استفاده میشود. دامنه کاربرد این دستورالعمل محدود به مخلوطهایی است که برای تهیه آنها امولسیون قیر یا امولسیونهای جوان کننده منطبق با مشخصات ASTM-D5505، مصالح RAP و در صورت لزوم مصالح سنگی جدید مصرف میشود. مقدار امولسیون مصرفی در این روش معمولاً از ۱ تا ۲ درصد و امولسیونهای جوان کننده از 0.5 تا 1.25 درصد نسبت به وزن مخلوط قیری متغیر است. مقادیر بیشتر برای مخلوطهایی است که درصد مصالح سنگی شکسته آن زیاد و مقدار قیر موجود در RAP کمتر است و درصدهای پایین برای مخلوطهای با میزان زیاد ریزدانه و گرد گوشه مصرف میشود. وقتی که مصالح سنگی جدید به RAP اضافه شود از امولسیونهای جوان کننده استفاده نمیشود ضمن اینکه درصد امولسیون قیر را نیز باید افزایش داد.
طرح اختلاط بازیافت سرد آسفالت با کف قیر
در شرایط حاضر برای تهیه طرح اختلاط بازیافت سرد آسفالت با کف قیر روش استاندارد شدهای وجود ندارد. روشهایی که هم اینک در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد بر پایه ضوابط و معیارهای متفاوتی استوار است. در شمار عوامل موثری که در جریان تهیه طرح اختلاط باید مد نظر قرار بگیرد لزوماً نیازی به تعیین درصد قیر بهینه برای تامین حداکثر مقاومت مخلوط وجود ندارد بلکه هدف طراحی باید دستیابی به حداقل مشخصات و معیارهایی باشد که با رفتار و دوام دراز مدت آن مربوط میشود.
آب مصرفی برای تولید کف قیر باید تمیز و عاری از اسید، قلیا، نمک، شکر و دیگر مواد آلی یا شیمیایی زیان بخش باشد. چنانچه آب مورد استفاده از منابع آب شرب عمومی تامین نشود باید قبلاً مورد آزمایش قرار بگیرد.
دمای مصالح سنگی در زمان اختلاظ با کف قیر در میزان پوشش قیر و خواص نهایی مخلوط بازیافت سرد آسفالت حاوی کف قیر نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال چنانچه دمای مصالح سنگی قبل از اختلاط از ۲۰ درجه سانتگیراد به ۶۵ درجه سانتگیراد افزایش داده شود. ابعاد سنگدانههایی که میزان کامل قیری پیدا میکند از ۲ میلیمتر به ۵ میلیمتر افزایش مییابد. لذا کنترل و تعینی دمای مصالح سنگی قبل از تهیه مخلوط بازیافت الزامی است.
معرفی ماشین آلات
دستگاه بازیافت سرد درجا (CIR) می تواند برای بازسازی لایه آسفالتی به صورت پیوسته و در دمای محیط بکار رود. بازیافت آسفالت قدیمی، خورد کردن و اختلاط آن با قیر امولسیون، آب و سایر افزودنی ها و نهایتا پخش مخلوط آسفالتی جدید به صورت همزمان صورت می گیرد. این دستگاه یک ابزار خاص و توانمند جهت صرفه جویی در هزینه بازیافت آسفالت است.
مهم ترین ویژگی ها:
- اجزای اصلی بکار رفته در این دستگاه از قبیل سیستم هیدرولیک، گیربکس ها و ... از برندهای مشهور دنیا هستند. که این امر قابلیت اطمینان دستگاه را بیشتر می نماید.
بهره گیری از موتور پرقدرت کامینز با خروجی یکنواخت سبب عملکرد خوب دستگاه شده است.
- سیستم هیدرولیک چهار چرخ به نحوی طراحی شده است که در شرایط مختلف کارآمد باشد. فرمان پذیری چرخ های جلو و عقب و همه به صورت همزمان میسر است. فرمان قابل انعطاف و سرعت حرکت آن سبب می شود تا در راه های باریک نیز به راحتی قابل بکارگیری باشد.
- آسفالت تراش توسط یک سیستم هیدرولیک پرقدرت کار می کند و جهت جلوگیری از انتقال تنش ها از یک نوار وی شکل استفاده شده است.
- جهت کنترل عملکرد دستگاه از سنسورهای زیادی بهره گرفته می شود، سنسورهایی از قبیل سنسورهای اولتراسونیک، سنسور زاویه چرخش، سنسورهای جابجایی مغناطیسی و غیره.
- کنترل دقیق جریان مواد (مقدار آب و قیر) و کنترل تناسب اختلاط سبب می شود تا بهترین کیفیت اجرا شاهد باشیم.